Prinsippene i en moderne HMS-ledelse består av prosesser som i større og større grad anerkjennes som en del av de sentrale styringsprinsippene. At resultater og kvalitet påvirkes av HMS-arbeidet bør i dag være en kjensgjerning. Det bør ikke være en overraskelse hver gang en skade eller uønsket hendelse inntreffer.
Begrepet Total kvalitet (TQM) er ment å vise at disse faktorene spiller inn på hverandre.
Hvordan kan man definere hva som er Total kvalitet?
En definisjon på Total kvalitet kan være:
Å levere varer og tjenester overfor kunder:
- til riktig tid
- til riktig pris
Å levere varer og tjenester med de egenskaper som dekker kundens opplevde behov, på en slik måte at ansatte, kunder og tredjepart:
- ikke påføres helsemessige belastninger
- ikke påføres skader
- får minimalt forbruk av ikke fornybare ressurser
- får utelukket varige belastninger på det ytre miljøet
Hvis du vil vite mer om hva vi legger i begrepet Total kvalitet (TQM), ta kontakt med oss på telefon 23 00 86 60.